Rakan Blog :

Ahad, 7 Februari 2010

Remembrance of Al-Quds :

Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Isra' Ayat 1 hingga 3 :

Maksudnya (Dalam Bahasa Melayu) :
[1] Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. [2] Dan Kami telah memberikan Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami jadikan Kitab itu petunjuk bagi Bani Israil (serta Kami perintahkan mereka): "Janganlah kamu jadikan yang lain daripadaKu sebagai Tuhan (untuk menyerahkan urusan kamu kepadanya)". [3] (Wahai) keturunan orang-orang yang telah Kami bawa bersama-sama dengan Nabi Nuh (di dalam bahtera)! Sesungguhnya ia adalah seorang hamba yang bersyukur. "

Translate  In English :
" [1] Glory be to Allah Who did take His servant (Muhammad) by night from Masjid Al-Haraam (in Makkah) to Al-Aqsa Mosque (in Palestine), which We have blessed, to show him the signs (of power and greatness) Us. Allah is Hearer, Knower. [2] And We gave Moses the Torah, and We have made it a guidance for the Children of Israel (and we ordered them): "Do not make other than as God (to submit matters to you)". [3] (O) the descendants of those whom We carried with Noah (the Ark) Indeed, it was a grateful slave. "
 
Setiap tahun pada 21 Ogos, merupakan Hari Al-Quds Sedunia yang disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa yang dibakar oleh seorang Zionis warga Swiss, Dennis Michael Rohan yang kononnya dikatakan gila. Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam terhadap masjid Al-Aqsa yang telah dicabuli oleh Yahudi Laknatullahu Alaihim. Begitulah nasib tanah suci Umat Islam yang ketiga setelah dihuni oleh "Israel" Raja Teroris Dunia.

Sebagai umat Islam, isu Palestin merupakan isu 'Akidah yang selayaknya dipertanggungjawabkan bagi sekalian umat Islam kerana kedudukan Masjid Al-Aqsa sebagai tanah suci ketiga dalam Islam, kiblat pertama umat Islam, tanah Anbiya' dan pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkam dalam Hadis Rasulullah.

Hari ini Palestin berada dalam genggaman musuh Islam, Zionis "Israel" yang telah merampasnya dari tangan umat Islam. Akibatnya, saban hari umat Palestin telah dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambing-hitamkan, dipenjarakan dan dibunuh. Nasib yang melanda umat Islam Palestin memerlukan pembelaan dari seluruh umat Islam.

Sebagai usaha pembelaan dan kepedulian kita, maka Hari Memperingati Al-Quds atau Remembrance of Al-Quds (RoQ) merupakan sebuah gagasan utama yang akan menjadi simbol solidaritas umat Islam di Malaysia terhadap umat Palestin. Berbagai kegiatan dapat dijalankan untuk mewar-warkan tentang isu Palestin dan kedudukan Palestin dalam hati umat Islam. Kita berharap progam ini akan menggerakkan masyarakat yang sedar untuk menghulurkan sumbangan dan mempersiapkan diri mereka dengan segala pertahanan dan kecemerlangan sebagai umat yang terbaik.

Semoga Allah memberikan kekuatan kepada meeka yang berkorban demi Islam dan berusaha keras mempertahankan Islam, tanahairnya, kesucian dan maruahnya dan umatnya.
Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan